Kostendekkendheid
Tabel 1 Kostendekking afvalstoffenheffing
Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing 2024 | |
---|---|
Netto kosten taakveld | € 4.455.600 |
Overhead | € 204.000 |
BTW | € 988.730 |
Dotatie aan voorziening | € 38.146 |
Totaal opbrengsten | € 5.648.330 |
Totaal kosten | € 5.648.330 |
Dekkingspercentage | 100% |
Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing 2024 (excl. voorziening) | |
---|---|
Baten | € 5.686.476 |
Lasten | € 5.648.330 |
Kostendekkendheid | 100,68% |
Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing 2024 (incl. voorziening) | |
Baten | € 5.648.330 |
Lasten | € 5.648.330 |
Kostendekkendheid | 100% |
Tabel 2 Kostendekking rioolheffing
Kostendekking rioolheffing 2024 | |
---|---|
Netto kosten taakveld | € 6.033.090 |
Overhead | € 1.060.000 |
BTW | € 1.062.180 |
Onttrekking voorziening | -€ 186.098 |
Totaal opbrengsten | € 8.155.270 |
Totaal kosten | € 8.155.270 |
Dekkingspercentage | 100% |
Kostendekkendheid rioolheffing 2024 (excl. voorziening) | ||
---|---|---|
Baten | € 7.969.172 | |
Lasten | € 8.155.270 | |
Percentage | 97,72% | |
Kostendekkendheid rioolheffing 2024 (incl. voorziening) | ||
Baten | € 8.155.270 | |
Lasten | € 8.155.270 | |
Percentage | 100% |
Tabel 3 Kostendekking lijkbezorging
Kostendekking lijkbezorging 2024 | |
---|---|
Netto kosten taakveld | € 509.983 |
Overhead | € 251.202 |
Overige toe te rekenen kosten | € 0 |
BTW | € 0 |
Totale kosten | € 761.186 |
Opbrengst | € 496.041 |
Kostendekkendheid | 65,17% |
Tabel 4 Kostendekking marktgelden
Kostendekkendheid marktgelden 2024 | |
---|---|
Netto kosten taakveld | € 70.002 |
Overhead | € 9.368 |
Overige toe te rekenen kosten | € 0 |
BTW | € 0 |
Totale kosten | € 79.369 |
Totale baten | € 58.410 |
Kostendekkendheid | 74% |
Tabel 5 Kostendekking leges
Recapitulatie Kostendekkendheidonderzoek Hardenberg | |||
---|---|---|---|
Totale kosten | Opbrengsten | Percentage | |
€ 3.669.301 | € 2.775.295 | 76% | |
Algemene dienstverlening | € 1.354.255 | €1.189.071 | 88% |
Burgerlijke stand | € 102.273 | € 65.485 | 64% |
Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart | € 703.935 | € 649.459 | 92% |
Rijbewijzen | € 215.625 | € 258.298 | 120% |
Verstrekking in het kader van basisregistratie personen | € 2.450 | € 5.180 | 211% |
Bestuursstukken | € 0 | € 0 | - |
Vastgoedinformatie | € 0 | € 0 | - |
Overige Publiekszaken | € 41.002 | € 27.246 | 66% |
Gemeentearchief | € 21.856 | € 26.053 | 119% |
Bijzondere wetten | € 234.726 | € 145.568 | 62% |
Leegstandswet | € 0 | € 0 | - |
Wet op de kansspelen | € 2.592 | € 2.175 | 84% |
Telecommunicatiewet en overige kabels en leidingen | € 170.525 | € 139.245 | 82% |
Wegenverkeerswetgeving | € 61.609 | € 4.149 | 7% |
Diversen | € 32.389 | € 11.783 | 36% |
Dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet | € 1.753.576 | € 1.561.144 | 89% |
Algemene bepalingen | |||
Voorfase | € 294.001 | € 140.565 | 48% |
Activiteiten met betrekking tot bouwwerken | € 1.194.743 | € 1.316.511 | 110% |
Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed | € 12.802 | € 5.795 | 45% |
Milieubelastende activiteiten | € 85.479 | € 85.479 | 100% |
Lozingsactiviteiten | € 1.792 | € 1.623 | 91% |
Aanlegactiviteiten | € 19.203 | € 8.589 | 45% |
Overige activiteiten | € 89.614 | € 15.570 | 17% |
Maatwerkvoorschriften | € 6.127 | € 6.127 | 100% |
Gelijkwaardigheid | € 0 | € 0 | - |
Overige tarieven | € 7.297 | € 6.367 | 87% |
Modaliteiten | € 42.517 | € 21.802 | 51% |
Vermindering | € 0 | -€ 47.283 | - |
Teruggaaf | |||
Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | € 561.471 | € 25.080 | 4% |
Horeca | €131.028 | €13.619 | 10% |
Seksbedrijven | €0 | €0 | - |
Winkeltijdenwet | €0 | €0 | - |
Organiseren evenement of markt | €417.623 | €5.187 | 1% |
Standplaatsen | €2.688 | €930 | 35% |
Huisvestingswet 2014 | €0 | €0 | - |
Kinderopvang | €10.131 | €5.345 | 53% |
In dit hoofdstuk niet benoemd besluit | €0 | €0 | - |
Toelichting legestabel
Per hoofdstuk van de legestarieventabel is het percentage kostendekkendheid berekend. Zo wordt inzichtelijk welke mate van kostendekkendheid van toepassing is per hoofdstuk. Een aantal paragrafen hebben in financiële zin een zeer bescheiden omvang en zijn aangegeven met “-“
De totale verordening overstijgt niet de 100% kostendekkingsnorm. Binnen de paragrafen en daarmee ook binnen de hoofdstukken is kruissubsidiëring toegestaan. Kruissubsidiëring is het bewust hanteren van lagere legestarieven voor de ene dienst en het hanteren van hogere legestarieven voor de andere dienst. Een voorbeeld hiervan zijn de rijbewijzen. Voor rijbewijzen ( hoofdstuk 1, paragraaf 1.3) overstijgt de geraamde opbrengst net de geraamde toe te rekenen kosten. De gehanteerde tarieven voor de rijbewijzen betreffen de maximaal wettelijke tarieven. Het tarief hoeft niet te worden aangepast omdat de totale verordening de 100% kostendekkingsnorm niet overschrijdt.
In Hoofdstuk 1 van de tarieventabel zijn voor diverse belastbare feiten maximum wettelijke tarieven van toepassing, bijvoorbeeld voor rijbewijzen, paspoorten etc. Deze wettelijk maximumtarieven worden op een later moment aangepast, zodra deze gegevens definitief bekend worden gemaakt door het Rijk.
Binnen Hoofdstuk 2 vallen de belastbare feiten ten behoeve van de Omgevingswet. Deze treedt op 1 januari 2024 in werking, tegelijk met de Wet Kwaliteitsborging (Wkb). De Omgevingswet staat voor een goede balans tussen het benutten en beschermen van de fysieke leefomgeving. De Wkb heeft als doel de bouwkwaliteit door privatisering van het bouwtoezicht te verbeteren.
Door deze wijziging heeft er een herijking plaatsgevonden van de verschillende onderdelen in Hoofdstuk 2. Ten opzichte van 2023 zullen de lasten omlaag gaan. De baten zullen minder hard dalen. Hierdoor is de kostendekkendheid hoger.
In beginsel is er voor gekozen om het VNG-model zoveel mogelijk te volgen. Alle belastbare feiten die onder de Wabo in de tarieventabel zijn opgenomen, zijn nu ook opgenomen als er onder de Omgevingswet leges geheven mogen worden. Er zijn bepaalde belastbare feiten onder de Wabo mogelijk waarvoor het onder de Omgevingswet niet meer mogelijk is om leges te heffen. Voorbeeld hiervan is de vergunning brandveilig gebruik. Deze is omgezet naar een melding. Voor meldingen mogen geen leges in rekening gebracht worden.
Daarnaast zijn er ook nieuwe belastbare feiten die onder de Wabo niet mogelijk waren. Een voorbeeld hiervan zijn de milieubelastende activiteiten.
Waar de belastbare feiten onder de Wabo al bestonden is het tarief alleen geïndexeerd. De activiteiten met betrekking tot bouwwerken is opgedeeld in een bouwtechnisch deel en een ruimtelijk deel. Als uitgangspunt is aangehouden dat de leges van eenzelfde aanvraag even hoog zijn ten opzichte van de Wabo. Voor het overgrote deel van de aanvragen om een omgevingsvergunning activiteit bouwen geldt dat zij ten opzichte van de Wabo nog maar een deel van de vergunning via de gemeente dienen aan te vragen. Voor deze aanvragen worden aanzienlijk minder leges in rekening gebracht dan onder de Wabo.
Voor dit onderdeel kan specifiek worden aangegeven dat de tarieven voor de kleine bouwactiviteiten minder kostendekkend zijn dan de tarieven voor een grote bouwactiviteit. Dit is een bewuste keuze en als zodanig niet afwijkend van de landelijke tendens en ook niet onredelijk.