Paragrafen

Lokale heffingen

Kostendekkendheid

Tabel 1 Kostendekking afvalstoffenheffing

Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing 2024

Netto kosten taakveld 

€ 4.455.600

Overhead

€ 204.000

BTW

€ 988.730

Dotatie aan voorziening

€ 38.146

Totaal opbrengsten

€ 5.648.330

Totaal kosten

€ 5.648.330

Dekkingspercentage

100%

Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing 2024 (excl. voorziening)

Baten

 € 5.686.476

Lasten

 € 5.648.330

Kostendekkendheid

100,68%

Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing 2024 (incl. voorziening)

Baten

 € 5.648.330

Lasten

 € 5.648.330

Kostendekkendheid

100%

Tabel 2 Kostendekking rioolheffing

Kostendekking rioolheffing 2024

Netto kosten taakveld 

€ 6.033.090

Overhead

€ 1.060.000

BTW

€ 1.062.180

Onttrekking voorziening

-€ 186.098

Totaal opbrengsten

€ 8.155.270

Totaal kosten

€ 8.155.270

 Dekkingspercentage 

100%

Kostendekkendheid rioolheffing 2024 (excl. voorziening)

Baten

 €  7.969.172

Lasten

 €  8.155.270

 Percentage 

97,72%

Kostendekkendheid rioolheffing 2024 (incl. voorziening)

Baten

 €  8.155.270

Lasten

 €  8.155.270

 Percentage 

100%

Tabel 3 Kostendekking lijkbezorging

Kostendekking lijkbezorging 2024

Netto kosten taakveld 

€ 509.983

Overhead

€ 251.202

Overige toe te rekenen kosten

€ 0

BTW

€ 0

Totale kosten

€ 761.186

Opbrengst 

€ 496.041

 Kostendekkendheid 

65,17%

Tabel 4 Kostendekking marktgelden

Kostendekkendheid marktgelden 2024

Netto kosten taakveld 

€ 70.002

Overhead 

€ 9.368

Overige toe te rekenen kosten 

€ 0

BTW 

€ 0

Totale kosten

€ 79.369

Totale baten 

€ 58.410

 Kostendekkendheid 

74%

Tabel 5 Kostendekking leges

Recapitulatie Kostendekkendheidonderzoek Hardenberg

Totale kosten

Opbrengsten

Percentage

€ 3.669.301

€ 2.775.295

76%

Algemene dienstverlening

€ 1.354.255

 €1.189.071

88%

Burgerlijke stand

€ 102.273

€ 65.485

64%

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

€ 703.935

€ 649.459

92%

Rijbewijzen

€ 215.625

€ 258.298

120%

Verstrekking in het kader van basisregistratie personen

€ 2.450

€ 5.180

211%

Bestuursstukken

€ 0

€ 0

-

Vastgoedinformatie

€ 0

€ 0

-

Overige Publiekszaken

€ 41.002

€ 27.246

66%

Gemeentearchief

€ 21.856

€ 26.053

119%

Bijzondere wetten

€ 234.726

€ 145.568

62%

Leegstandswet

€ 0

€ 0

-

Wet op de kansspelen

€ 2.592

€ 2.175

84%

Telecommunicatiewet en overige kabels en leidingen

€ 170.525

€ 139.245

82%

Wegenverkeerswetgeving

€ 61.609

€ 4.149

7%

Diversen

€ 32.389

€ 11.783

36%

Dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet

 € 1.753.576

 € 1.561.144

 89%

Algemene bepalingen

Voorfase

€ 294.001

€ 140.565

48%

Activiteiten met betrekking tot bouwwerken

€ 1.194.743

€ 1.316.511

110%

Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed

€ 12.802

€ 5.795

45%

Milieubelastende activiteiten

€ 85.479

€ 85.479

100%

Lozingsactiviteiten

€ 1.792

€ 1.623

91%

Aanlegactiviteiten

€ 19.203

€ 8.589

45%

Overige activiteiten

€ 89.614

€ 15.570

17%

Maatwerkvoorschriften

€ 6.127

€ 6.127

100%

Gelijkwaardigheid

€ 0

€ 0

-

Overige tarieven

€ 7.297

€ 6.367

87%

Modaliteiten

€ 42.517

€ 21.802

51%

Vermindering

€ 0

-€ 47.283

-

Teruggaaf

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

€ 561.471

 € 25.080

4%

Horeca

 €131.028

€13.619

10%

Seksbedrijven

€0

€0

-

Winkeltijdenwet

€0

€0

-

Organiseren evenement of markt

€417.623

€5.187

1%

Standplaatsen

€2.688

€930

35%

Huisvestingswet 2014

€0

€0

-

Kinderopvang

€10.131

€5.345

53%

In dit hoofdstuk niet benoemd besluit

€0

€0

-

Toelichting legestabel
Per hoofdstuk van de legestarieventabel is het percentage kostendekkendheid berekend.  Zo wordt inzichtelijk welke mate van kostendekkendheid van toepassing is per hoofdstuk. Een aantal paragrafen hebben in financiële zin een zeer bescheiden omvang en zijn aangegeven met “-“
De totale verordening overstijgt niet de 100% kostendekkingsnorm. Binnen de paragrafen en daarmee ook binnen de hoofdstukken is kruissubsidiëring toegestaan. Kruissubsidiëring is het bewust hanteren van lagere legestarieven voor de ene dienst en het hanteren van hogere legestarieven voor de andere dienst. Een voorbeeld hiervan zijn de rijbewijzen. Voor rijbewijzen ( hoofdstuk 1, paragraaf 1.3) overstijgt de geraamde opbrengst net de geraamde toe te rekenen kosten. De gehanteerde tarieven voor de rijbewijzen betreffen de maximaal wettelijke tarieven. Het tarief hoeft niet te worden aangepast omdat de totale verordening de 100% kostendekkingsnorm niet overschrijdt.

In Hoofdstuk 1 van de tarieventabel zijn voor diverse belastbare feiten maximum wettelijke tarieven van toepassing, bijvoorbeeld voor rijbewijzen, paspoorten etc. Deze wettelijk maximumtarieven worden op een later moment aangepast, zodra deze gegevens definitief bekend worden gemaakt door het Rijk.

Binnen Hoofdstuk 2 vallen de belastbare feiten ten behoeve van de Omgevingswet. Deze treedt op 1 januari 2024 in werking, tegelijk met de Wet Kwaliteitsborging (Wkb). De Omgevingswet staat voor een goede balans tussen het benutten en beschermen van de fysieke leefomgeving. De Wkb heeft als doel de bouwkwaliteit door privatisering van het bouwtoezicht te verbeteren.
Door deze wijziging heeft er een herijking plaatsgevonden van de verschillende onderdelen in Hoofdstuk 2. Ten opzichte van 2023 zullen de lasten omlaag gaan. De baten zullen minder hard dalen. Hierdoor is de kostendekkendheid hoger.  

In beginsel is er voor gekozen om het VNG-model zoveel mogelijk te volgen. Alle belastbare feiten die onder de Wabo in de tarieventabel zijn opgenomen, zijn nu ook opgenomen als er onder de Omgevingswet leges geheven mogen worden. Er zijn bepaalde belastbare feiten onder de Wabo mogelijk waarvoor het onder de Omgevingswet niet meer mogelijk is om leges te heffen. Voorbeeld hiervan is de vergunning brandveilig gebruik. Deze is omgezet naar een melding. Voor meldingen mogen geen leges in rekening gebracht worden.
Daarnaast zijn er ook nieuwe belastbare feiten die onder de Wabo niet mogelijk waren. Een voorbeeld hiervan zijn de milieubelastende activiteiten.
Waar de belastbare feiten onder de Wabo al bestonden is het tarief alleen geïndexeerd. De activiteiten met betrekking tot bouwwerken is opgedeeld in een bouwtechnisch deel en een ruimtelijk deel. Als uitgangspunt is aangehouden dat de leges van eenzelfde aanvraag even hoog zijn ten opzichte van de Wabo. Voor het overgrote deel van de aanvragen om een omgevingsvergunning activiteit bouwen geldt dat zij ten opzichte van de Wabo nog maar een deel van de vergunning via de gemeente dienen aan te vragen. Voor deze aanvragen worden aanzienlijk minder leges in rekening gebracht dan onder de Wabo.

Voor dit onderdeel kan specifiek worden aangegeven dat de tarieven voor de kleine bouwactiviteiten minder kostendekkend zijn dan de tarieven voor een grote bouwactiviteit. Dit is een bewuste keuze en als zodanig niet afwijkend van de landelijke tendens en ook niet onredelijk.

Deze pagina is gebouwd op 11/02/2023 19:26:36 met de export van 11/02/2023 19:18:45