Tarieven meest voorkomende heffingen
De gemeente Hardenberg verwacht in 2024 rond 18% van haar inkomsten uit lokale heffingen te halen. Hieronder zijn de belastingtarieven van de meest voorkomende heffingen van 2022, de huidige tarieven 2023 en de verwachte tarieven voor 2024 opgenomen. De tarieven voor 2024 worden in december 2023 door de gemeenteraad vastgesteld.
Tarieven meest voorkomende heffingen
Meest voorkomende belastingtarieven | 2022 | 2023 | 2024* |
---|---|---|---|
Ozb-eigenaren woningen | 0,1042% | 0,0907% | nnb |
Ozb-eigenaren niet-woningen | 0,3108% | 0,2860% | nnb |
Ozb-gebruikers niet-woningen | 0,2634% | 0,2462% | nnb |
Vastrecht afvalstoffenheffing | 166 | 167 | 170 |
Vastrecht afvalstoffenheffing | 145 | 146 | 149 |
Lediging 240 liter container RST | 10,60 | 10,60 | 10,60 |
0 | 0 | 0 | |
Lediging 140 liter container RST | 6,50 | 6,50 | 6,50 |
0 | 0 | 0 | |
Rioolheffing woning | 269 | 277 | 289 |
Hondenbelasting (1e hond) | 41,50 | 0 | 0 |
Toeristenbelasting | 1,05 | 1,05 | 1,05 |
Forensenbelasting | 225 | 232 | 242 |
* De tarieven 2024 worden in december 2023 door de gemeenteraad definitief vastgesteld.
Kwaliteit uitvoering Wet WOZ en ontwikkelingen
De Waarderingskamer controleert of gemeenten de Wet Waardering Onroerende zaken (Wet WOZ) goed uitvoeren. Hiervoor vinden verschillende onderzoeken en inspecties plaats. Het algemene oordeel van de Waarderingskamer over de uitvoering van de Wet WOZ in Hardenberg staat op 'Goed'. De Waarderingskamer heeft aan het begin van het jaar ingestemd met het bekend maken van de WOZ-waarden uiterlijk eind februari 2023. De gemeente is aangesloten op de Landelijke Voorziening WOZ (LV-WOZ). Via de LV-WOZ ontvangen de afnemers (belastingdienst, CBS en Waterschappen) de WOZ-gegevens. Ook wordt het WOZ-waardeloket gevuld door de LV-WOZ. Hierin staan de WOZ-waarden van woningen.
Mede door de uitkering van de proceskostenvergoeding bestuursrecht stijgen de bezwaarschriften tegen de WOZ-waarde. Met name de bezwaren van ‘No Cure No Pay’ organisaties. Het verdienmodel is heel eenvoudig door het indienen van standaard bezwaarschriften tegen de WOZ-waarde. Tijdsinspanning voor het indienen van een bezwaarschrift is zeer beperkt. Helaas niet voor de gemeente die het moet afhandelen en juridisch moet verantwoorden. Totdat het besluit rondom de proceskostenvergoeding bestuursrecht is aangepast (vermoedelijk medio 2024) blijft dit verdienmodel zeer lucratief en houdt de stijging aan van bezwaarschriften.
Mijn Overheid
Mensen krijgen steeds meer berichten van de overheid in hun berichtenbox van MijnOverheid en kunnen ook steeds meer gegevens via MijnOverheid raadplegen. Dit digitale kanaal helpt veel papier te besparen, dienstverlening aan burgers begrijpelijker en sneller te maken en draagt ook bij aan efficiency van de overheid. Ook de aanslag gemeentelijke belastingen met daarop de nieuwe WOZ-waarde wordt in 2024 net als in 2023 verzonden naar de berichtenbox van MijnOverheid. Alleen als mensen zich niet hebben aangemeld voor MijnOverheid wordt de aanslag nog per post toegezonden. Bedrijven kunnen geen gebruik maken van MijnOverheid en ontvangen de aanslag daarom ook per post. Naar verwachting wordt in 2024 zo'n 40% van de aanslagen van de gemeente Hardenberg digitaal verzonden. Ook het raadplegen van WOZ-gegevens en taxatieverslagen kan via MijnOverheid.
Ontwikkelingen
Afgelopen jaren is gesproken over verruiming van het gemeentelijk belastinggebied. Dit staat niet op zichzelf maar vormt een bouwsteen binnen de hervorming van het gehele belastingstelsel en houdt ook verband met de wijziging van de financiële verhouding tussen Rijk en gemeenten. De wens van kabinet Rutte III was om de belasting op arbeid te verlagen. De lagere belastingopbrengsten uit inkomsten- en loonbelasting zouden gecompenseerd kunnen worden door de rijksuitkering aan gemeenten (Gemeentefonds) te verlagen. Gemeenten zouden de verlagen moeten compenseren door meer belasting te heffen. Deze schuif zou 4 tot 6 miljard euro moeten bedragen. Binnen de huidige wettelijke regeling is hier te weinig ruimte voor. Het kabinet Rutte III heeft aangegeven voor de verruiming van het gemeentelijke belastinggebied te zijn maar de besluitvorming hierover naar een volgend kabinet door te schuiven. In het regeerakkoord van het nieuwe kabinet Rutte IV is opgenomen dat de komende jaren een nieuwe financieringssystematiek voor de periode na 2025 wordt uitgewerkt.
De VNG heeft aangegeven voorstander te zijn van een uitbreiding van het gemeentelijk belastinggebied, onder een aantal randvoorwaarden, waarvan ‘de financiële verhoudingen op orde’ en 'geen verhoging van de lastendruk’ de twee belangrijkste zijn.