1 Ruimtelijk Hardenberg

Mobiliteit

Wat willen we bereiken?

We zijn een leefbare, veilige en goed bereikbare gemeente. Voor inwoners, bezoekers en bedrijven. We vinden het belangrijk dat we ons op een duurzame, toekomstbestendige en veilige manier verplaatsen. Met de auto, het openbaar vervoer, op de fiets of te voet. Duurzame en veilige mobiliteit draagt bij aan de kwaliteit van leven. En is belangrijk voor de leefbaarheid in onze kernen.  

Wat gaan we daarvoor doen?

  • We voeren het Gemeentelijke verkeers- en vervoerplan (GVVP) en het Fietsplan uit. We zijn bezig met een uitvoeringsprogramma 2024-2025. De uitvoering is mede afhankelijk van de (veelal) uitgebreide participatie met onze inwoners en ondernemers. Ook hangt de uitvoering af van subsidies. Soms is ook medewerking van andere wegbeheerders nodig. In 2024 voeren we onder andere de volgende projecten uit.
  • Herinrichting van de Rheezerweg ter hoogte van Rheeze
  • Reconstructie van de Oostermaat in Gramsbergen (afhankelijk van de planvorming in 2023)
  • Fietsroute Hardenberg-Bergentheim (mede afhankelijk van ontwikkelingen Twenteweg)
  • Reconstructie van de Sportlaan in Dedemsvaart
  • Optimaliseren verkeersstructuur Hardenberg

Bij onderhoudswerkzaamheden voeren we ook verkeersveiligheids- en fietsmaatregelen uit.

  • We gaan verder met het plan om de (recreatieve) fietsverbindingen binnen Hardenberg en tussen de kernen te verbeteren. Dat doen we samen met buurgemeenten, Staatsbosbeheer en andere partners. In 2024 starten we met de voorbereidingen (planologisch, civieltechnisch en aankoop gronden)  van het fietspad Groot Oever.
  • In het kader van ‘Passend vervoer voor iedereen’ werken we samen met de provincie Overijssel aan een samenhangend (openbaar) vervoersnetwerk. Daarbij integreren we doelgroepenvervoer en openbaar vervoer zo veel mogelijk. Daaraan gekoppeld werken we aan mobiliteitshubs. En we verbeteren de kwaliteit van openbaar vervoer haltes.

De huidige stations verdienen een kwaliteitsimpuls. Samen de met spoorse partijen en belanghebbenden willen we bestaande stations aantrekkelijker maken en bestaande knelpunten oplossen. Zoals het fietsparkeren bij station Hardenberg. We zoeken hierbij naar ‘quick wins’.

  • We blijven ons inzetten voor de Nedersaksenlijn. We stellen ambtelijke capaciteit beschikbaar om het MIRT-onderzoek zo goed mogelijk af te ronden. Ook in het lobbytraject is ambtelijke en bestuurlijke inzet noodzakelijk.
  • We plaatsen proactief laadpalen voor elektrische auto’s plaatsen. Dat doen we op basis van de vastgestelde laadvisie. Ook geven we verder vorm aan het beleid rondom snelladen en het laden voor de logistieke sector.
  • Samen met onze regio-partners en het Rijk werken we aan de plannen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op de N36.
  • We zetten in op educatie en gedragsverandering. Dit doen we in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland. Met lespakketten voor scholen, scootmobiel cursussen voor ouderen en een rijsimulator bij voorlichtingsdagen.

Lasten & baten

37.454

18,0 %

16.294

8,0 %

Deze pagina is gebouwd op 11/02/2023 19:26:36 met de export van 11/02/2023 19:18:45