Veiligheidsregio IJsselland blijft in 2024 continu klaar staan met kennis, mensen en middelen om de kerntaken goed uit te voeren: het versterken van veiligheid, beperken van risico’s waar het kan en bestrijden van incidenten wanneer dat moet. De veiligheidsregio investeert daarvoor in vakmanschap van medewerkers, in verbinding met haar partners en in een sterke interne binding met ons vak en onze collega’s. Nieuwe ontwikkelingen en risico’s in het veiligheidsdomein vragen om een flexibele invulling van onze rol en wijze van samenwerken met onze partners.
Veiligheidsregio IJsselland beschikt over een risicoprofiel. Dit profiel is in 2017 als onderdeel van het risicomanagement uitgewerkt en niet meer volledig actueel. Het profiel bestaat uit de tien risico’s waarbij de kans maal (financieel) effect in 2017 het hoogst was. Op basis van de analyse van 2017 is een benodigd weerstandsvermogen (algemene reserve) berekend van € 1,18 miljoen. Het beschikbare weerstandsvermogen is echter lager en bedraagt € 1,0 miljoen. De omvang van het weerstandsvermogen (de algemene reserve) is gebaseerd op een rekenregel van 2,5% van de totale uitgaven die bij de start van de veiligheidsregio in 2014 bestuurlijk is vastgesteld. Recent is een externe toets uitgevoerd op de meerjarenbegroting 2024 – 2027 van Veiligheidsregio IJsselland. Hierbij is mede gekeken naar de risico’s die door IJsselland worden gesignaleerd ook in vergelijking met vier andere vergelijkbare veiligheidsregio’s. In totaal worden door de vijf veiligheidsregio’s samen (dus inclusief IJsselland) circa 50 risico’s gesignaleerd in de P&C cyclus. Veiligheidsregio IJsselland heeft 27 risico’s gesignaleerd en dat is meer dan gemiddeld. Dit is een indicatie dat IJsselland relatief meer risico’s onderkent in haar P&C cyclus. Door de andere veiligheidsregio’s worden ook risico’s gesignaleerd die IJsselland niet benoemt. Hiervan zijn circa 15 die ook voor IJsselland van toepassing kunnen zijn en die bij de eerstvolgende actualisatie van het risicoprofiel mee worden genomen. Hoewel IJsselland relatief veel risico’s signaleert, dateert de meer gedetailleerde risicoanalyse dus van 2017. Met gebruikmaking van de geïnventariseerde risico’s in de vier andere veiligheidsregio’s wordt voor medio 2023 een gedetailleerde risico-inventarisatie en -analyse uitgevoerd. Deze inventarisatie wordt uitgevoerd met alle leidinggevenden en leidt tot een vastlegging van de risico’s in een geactualiseerde risicomatrix. Bij deze exercitie zal meer aandacht, dan in 2017, worden besteed aan: - het formuleren van beheermaatregelen waarmee de effecten van risico’s worden verminderd of voorkomen. - het benoemen van eigenaren van risico’s en beleggen van de verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van de beheermaatregelen. De andere veiligheidsregio’s, waarmee vergeleken is, wijzen op het grote belang van het formuleren van beheermaatregelen. Hiermee kan ook een mogelijke beroep op het weerstandsvermogen worden beperkt. Het voornemen is om vanaf 2023 jaarlijks, aan de hand van een eenvoudige methodiek, met alle leidinggevenden de risicomatrix inclusief beheermaatregelen actueel te houden. Naast mogelijke financiële effecten van risico’s wordt hierbij ook gekeken naar de effecten op de continuïteit van de bedrijfsprocessen en het imago van Veiligheidsregio IJsselland. Hoewel de omvang van het weerstandsvermogen binnen Veiligheidsregio IJsselland ten opzichte van de andere vier vergelijkbare veiligheidsregio’s laag is, is het advies om o.b.v. de externe toets op de begroting de norm voor de omvang van de algemene reserve te handhaven. Er is nog maar beperkt beroep gedaan op de algemene reserve sinds 2014 en zo wordt voorkomen dat er onnodig “dood” geld op de plank ligt. Wanneer in de toekomst blijkt dat de omvang van de algemene reserve te beperkt is dan zal een bijstelling plaats moeten vinden.
Bron
Jaarverslag 2022 / Begroting 2024
ENDPMEND
Deze pagina is gebouwd op 11/02/2023 19:26:36 met de export van 11/02/2023 19:18:45