Gemeentelijke gebouwen
De gemeente Hardenberg is eigenaar van diverse gebouwen en bouwwerken en is verantwoordelijk voor het onderhoud en het beheer daarvan. Het huidige vastgoed is verdeeld in objecten die behoren tot:
- de vaste voorraad, zoals gemeentehuis en werf, brandweer, sportvoorzieningen, theater, begraafplaatsen;
- de flexibele voorraad met maatschappelijke waarde (voorheen semi-permanente voorraad), zoals wijkgebouwen, een clubgebouw voor een sportvereniging en woningen voor noodhuisvesting;
- de flexibele voorraad, zoals woningen die zijn aangekocht in verband met GREX en kantoor-/bedrijfspanden.
In juni 2021 is de nota vastgoedmanagement 2021-2025 door de Raad vastgesteld.
De nota gaat in op de wijze waarop de gemeente invulling geeft aan de instandhouding van het gemeentelijk vastgoed. Speerpunten uit de nota zijn:
- Er is aandacht voor het verder verminderen van ons gemeentelijk vastgoed.
- Voor ieder gebouw wordt een strategie voor toekomstig gebruik uitgewerkt.
- In de toekomst is alleen sprake van de vaste gebouwvoorraad en een flexibele gebouwvoorraad.
- Het onderhoudsplan wordt uitgebreid tot een meerjareninvesteringsplan. Naast de onderhoudsbehoefte van gebouwen ontstaat hierdoor ook inzicht in benodigde middelen voor verduurzaming en de midlife-upgrade van gebouwen.
- Voor uitvoering van groot onderhoud aan de vaste gebouwvoorraad is een financiële voorziening ingesteld.
In nauwe samenwerking met andere beleidsvelden is 2022 en 2023 gewerkt aan de implementatie van de nota. Zo is een huisvestingstrategie voor de verschillende (groepen) gebouwen ontwikkeld, onder andere voor de binnensportaccommodaties en de brandweerkazerne en -posten. Naast dat bij verbouwing er al verduurzaming plaats vindt zijn er ook verduurzamingsplannen voor gemeentelijke gebouwen in 2023 opgesteld. Tevens kan de herinspectie van vastgoed naar verwachting eind 2023 afgerond worden.
Gepland is dat al deze voorbereidingen in de eerste helft 2024 als integraal plan ter besluitvorming wordt aangeboden. Hierbij wordt ernaar gestreefd om de financiële consequenties te verwerken in de begroting 2025. Het betreft hier onder meer de implementatie van marktconforme huur (vaststelling nieuw huurbeleid) en strategische planvorming voor binnensportaccommodaties en brandweerkazerne en brandweerposten.
De gebouwen die behoren tot onze vaste voorraad worden onderhouden op een acceptabel niveau. Voor gebouwen die tot de flexibele voorraad met maatschappelijk waarde en flexibele voorraad behoren wordt uitgegaan van minimaal onderhoud (veiligheid & gezondheid); de strategie is gericht op afstoten van deze gebouwvoorraad.
De onderhoudsbehoefte voor het gemeentelijk vastgoed is vastgelegd in de onderhoudsapplicatie O-prognose. Voor ieder gebouw is het uit te voeren onderhoud vastgelegd in onderhoudsregels, de financieringsbron is per onderhoudsactiviteit gedefinieerd. Jaarlijks vindt actualisatie plaats.
Vooruitlopend op de huisvestingsstrategie voor het vastgoed is de afgelopen jaren veel energie gestopt in de versnelling van verduurzaming. Dit wordt in 2024 voortgezet. De focus hierbij ligt op monitoring en rapportage, het ondersteunen en stimuleren van gebouwgebruikers om efficiënt met energie om te gaan en de uitvoering van snel realiseerbare maatregelen (laaghangend fruit). Dit wordt aangejaagd door energie coördinator/adviseur die sinds mei 2023 is aangesteld.
Bij aanpassingen aan gebouwen wordt tevens gekeken of de toegankelijkheid verder te verbeteren is.
Financiering voor onderhoud vindt plaats vanuit de volgende budgetten:
- Vaste gebouwvoorraad
- Klein onderhoud: exploitatiebegroting
- Groot onderhoud: voorziening
- Vervangingsonderhoud: VVI (vervangingsinvestering via kadernota)
- Flexibele gebouwvoorraad
- Klein onderhoud: exploitatiebegroting
- Groot onderhoud: exploitatiebegroting (incidenteel, alleen op basis van noodzakelijkheid).
- Vervangingsonderhoud: VVI (vervangingsinvestering via kadernota, incidenteel, alleen op basis van noodzakelijkheid).
Deze voorziening is de financiële basis voor een evenwichtige verdeling van onderhoudswerkzaamheden die over de jaarschijven heen worden verdeeld. De noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden zijn zo planmatig uit te voeren. De methodiek van deze voorziening is vastgelegd in de nota vastgoedmanagement.
Categorie | Gebouwen |
---|---|
Programma | Zo doen we dat in Hardenberg |
Actueel onderhoudsplan / beleidskader | Aanwezig: nota vastgoedmanagement 2021-2025 |
Kosten onderhoud | Kosten onderhoud jaar 2024: |
Dekkingsgraad | Kosten actueel onderhoudsplan afgedekt in begroting en meerjarenramingen. |
Bedragen x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Kosten rechtstreeks t.l.v. exploitatie | € 800.500 | € 830.000 | € 862.000 | € 895.000 | |
Dotatie t.l.v. de exploitatie aan de voorziening | € 825.000 | € 825.000 | € 825.000 | € 825.000 | |
Onttrekking voorziening | € 1.044.000 | € 1.650.500 | € 990.000 | € 484.500 | |
Omvang voorziening per 31 december | € 1.211.275 | € 992.275 | € 166.775 | € 1.775 | € 342.275 |
Voor het meerjarig investeringsprogramma verwijzen wij u naar de bijlagen.